luni, 8 februarie 2016

Poveşti de călătorie - Respectul pentru client, în Franţa

Dacă sunteţi la Marseille şi vreţi să vă cumpăraţi un bilet de tren din gara SAINT- CHARLES, vă recomand să vă înarmaţi cu multă răbdare. Am păţit-o pe pielea mea joi 15 octombrie 2015, pe la ora prânzului, când m-am aşezat la coadă pentru a-mi procura biletul de Montpellier, destinaţia mea din dimineaţa următoare.
Erau în faţa mea vreo 10 persoane şi se lucra la 4 din cele 6 ghişee, astfel încât credeam că nu voi avea mult de aşteptat. Eroare! La fiecare ghişeu, discuţia dintre angajat şi cumpărător părea că nu se mai termină, cu precădere la cel în care o doamnă la vreo 40 de ani conversa cu zâmbetul pe buze cu funcţionarul, bărbat chipeş, volubil şi extrem de bine dispus. Cu nervii încercaţi, mă tot întrebam oare ce îi spune. Îi ia un interviu, îi povesteşte propria viaţă sau o cere de nevastă?
Aşteptarea mea, estimată la vreo 10 minute, a durat mai bine de o jumătate de oră. Nimeni nu protesta, deşi francezii sunt renumiţi pentru eternele lor nemulţumiri. La noi, sunt convins că alta ar fi fost situaţia. Mentalitatea occidentală e însă alta, latinii ar fi numit-o FESTINA LENTE! 
Lucru de care mă convinsesem cu 3 ani înainte, la Bruxelles, când discuţia între un vânzător de la care vroiam să cumpăr o sticlă de Fanta (cu 10 minute înainte de plecarea trenului meu spre Eindhoven) şi singura persoana aflată în faţa mea se prelungea SINE DIE. Drept pentru care, în momentul în care, precipitat, am intervenit în discuţie, am fost pus la punct cu graţie de către vânzător: MONSIEUR, RESPECTEZ LE CLIENT!
Dan Culicovschi

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu